13 June, 2014

Satu yang Telah Tiada

Ada satu yang terus menyemangati. Ada satu yang senantiasa menemani. Ada satu yang tak berhenti menghibur. Hanya satu, yang telah tiada.


Aku mencoba menggelabui kenyataan. Melukis sebuah cerita nan indah antara kau dan aku. Menghancurkan takdir yang seakan tak berkenan. Menyusun sebingkai lagi. Yang elok di pandang, berkesan di kenang, dan tersentuh 'tuk di rasakan.

Apa ini yang selalu dipuja banyak orang?
Apa ini yang senantiasa membuat kami semua terlena?
Apa ini cinta, yang ku akali dengan berjuta strategi?

Semua ini mengujiku.

Tubuhku gemetar. Keletihan telah menjalar disetiap inci rangkaku. Aku menahan hasrat untuk berbalik. Jangan, mimpi ini tak boleh kandas. Aku oleskan lagi setebal mungkin keceriaan pada wajahku.


Seberapa jauh lagi ujian waktu ini harus ku arungi?
Tak adakah takdir yang lebih indah?
Apakah takdir teledor menentukan arah?

Beberapa kali pun aku mengelak, hanya ada asa yang diperoleh. Aku pun cukup berhak merendam tangis.

Ditemani sebatang pelita harap, aku menanti tadirku dengan dia, satu yang telah tiada.

1 comment: